Meer zichtbaarheid voor onze nieuwe laboratoriumnamen vanaf dinsdag 24 juni

Vanaf 1 januari 2025 zijn wij gestart met het uitrollen van nieuwe namen voor onze laboratoria, met Clinical Diagnostics als de basis voor de nieuwe namen. Hiermee maken we beter zichtbaar wie we zijn en wat we doen: het leveren van betrouwbare medische diagnostiek. Wij blijven onderdeel van Eurofins en leveren dezelfde kwaliteit en service als u van ons gewend bent.

Een volgende stap in de vernieuwing van onze namen
Sinds 1 januari 2025 zijn de statutaire namen al gewijzigd. Vanaf 24 juni gaan onderstaande laboratoria zichtbaar verder met de nieuwe namen en logo’s.

Naam zoals bij u bekendNieuwe naamNieuw logo
Eurofins Medische MicrobiologieClinical Diagnostics MML
Eurofins LCPLClinical Diagnostics LCPL
Eurofins NMDLClinical Diagnostics NMDL
Eurofins SCALClinical Diagnostics SCAL
Eurofins GelreClinical Diagnostics Gelre
Eurofins Clinical DiagnosticsClinical Diagnostics Nederland

Voor zorgverleners: wat merkt u?

  • Vanaf 24 juni ziet u de vernieuwde namen op:
    • Aanvraagformulieren
    • (Papieren) uitslagen
    • Patiëntfolders en brochures
    • Briefpapier en mailcorrespondentie
    • (Verzend)enveloppen
  • Digitale systemen – stapsgewijze invoering
    In digitale systemen zoals het afsprakensysteem en ons Laboratorium Informatie Systeem (LIS) voeren we de nieuwe naamgeving gefaseerd door. In de weken na 24 juni worden deze ook zichtbaar in uw rapportages.
  • Gebruik van bestaande materialen
    Om verspilling te voorkomen, gebruiken wij eerst onze huidige voorraden op, zoals dozen en verzendenveloppen. U kunt materialen met de oude namen en logo’s gewoon blijven gebruiken totdat u nieuwe nodig heeft.

Voor patiënten: wat merkt u?

  • Afspraak maken
    U maakt uw afspraak zoals u gewend bent. Vanaf 24 juni ziet u de nieuwe naam ook in uw afspraakbevestiging bij het maken van een afspraak. Deze wordt verstuurd vanuit Clinical Diagnostics Nederland.
  • Aanvraagformulier & afname-instructies
    De naam op het aanvraagformulier of afname-instructie die u mogelijk ontvangt van uw huisarts, verloskundige of medisch specialist verandert mee.

Dienstverlening & contactgegevens
Behalve de naam en het logo verandert er niets aan onze dienstverlening. De inhoud van uw aanvraagformulieren, onze diagnostiek en contactgegevens blijven zoals u gewend bent.

Vragen
Heeft u vragen over onze vernieuwde naamgeving? Bekijk dan de vragen en antwoorden onder dit bericht. Staat uw antwoord hier niet bij? Neem dan contact op via uw gebruikelijke kanaal of mail naar naamswijziging@ctnl.eurofinseu.com.


Veelgestelde vragen (FAQ)

Voor patiënten

Waarom zie ik opeens een andere naam op mijn aanvraagformulier of afspraakbevestiging?
Vanaf 24 juni 2025 gebruiken de laboratoria de nieuwe namen van Clinical Diagnostics Nederland. U kunt deze namen zien op uw afspraakbevestiging, aanvraagformulier of bij de uitslag van uw onderzoek.

Verandert er iets aan mijn onderzoek of afspraak?
Nee. Alles blijft zoals u gewend bent. De locatie, het onderzoek, de afname en de manier waarop u de uitslag ontvangt blijven hetzelfde.

Moet ik iets doen vanwege de nieuwe naam?
Nee, u hoeft niets te doen. U kunt uw afspraak gewoon op de vertrouwde manier maken.

Krijg ik mijn uitslag nog wel via mijn arts?
Ja. Uw uitslag wordt op dezelfde manier doorgestuurd naar uw (huis)arts, verloskundige of specialist. Daar verandert niets aan.

Klopt het dat ik oude en nieuwe materialen tegelijk kan tegenkomen?
Ja, dat kan. In een overgangsperiode worden materialen met het oude en het nieuwe namen en logo door elkaar gebruikt. Beide zijn gewoon geldig.

Met wie kan ik contact opnemen als ik een vraag heb?
U kunt bellen naar 071-5160020.

Voor zorgverleners algemeen

Verandert er iets in de diagnostische dienstverlening?
Nee. Onze diensten, kwaliteit en bereikbaarheid blijven ongewijzigd. U kunt rekenen op dezelfde diagnostiek en samenwerking als voorheen.

Wanneer zijn de nieuwe namen zichtbaar in mijn digitale systemen?
We voeren de naamgeving gefaseerd door in onze afsprakensystemen en het LIS van onze afzonderlijke laboratoria. In de weken na 24 juni worden de nieuwe namen zichtbaar voor u.

Blijven contactpersonen en mailadressen hetzelfde?
Ja. Uw contactpersonen en mailadressen veranderen niet. Wij blijven bereikbaar via de bekende kanalen.

Moet ik iets aanpassen in mijn HIS of ZorgDomein?
Nee. U hoeft zelf niets aan te passen. De overgang naar de nieuwe namen van onze laboratoria verloopt geleidelijk.
In ZorgDomein blijft u gewoon verwijzen zoals u gewend bent via onze samenwerkingspartner SCAL Medische Diagnostiek. Deze naam verandert niet.

Zien aanvraagformulieren en uitslagen er anders uit?
Ja. Vanaf 24 juni ziet u nieuwe namen en logo’s op aanvraagformulieren, afname-instructies en (papieren) uitslagen. De inhoud en werkwijze blijven hetzelfde.

Kan ik materialen met het oude namen en logo nog gebruiken?
Ja. U mag materialen met het oude logo (zoals verzendenveloppen en aanvraagformulieren) gewoon blijven gebruiken totdat u nieuwe nodig heeft. Wij maken onze bestaande voorraden ook eerst op.

Zien patiënten de nieuwe naam ook terug?
Ja. Op afspraakbevestigingen staat vanaf 24 juni de nieuwe naam als afzender. Aan de loopbriefjes vanuit ZorgDomein van onze samenwerkingspartner SCAL Medische Diagnostiek verandert niets.

Blijft de prikpost of prikdienst in mijn regio ongewijzigd?
Ja. Er verandert niets aan uw regionale samenwerking, de prikposten of de frequentie van het ophalen van materiaal.

Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen blijft uw bestaande contactkanaal geldig. Bij specifieke vragen over de naamswijziging kunt u mailen naar: naamswijziging@ctnl.eurofinseu.com


Achtergrond

1 april 2024 – https://eurofins-clinicaldiagnostics.nl/nl/nieuwe-namen-voor-onze-laboratoria/

14 januari 2024 – https://eurofins-clinicaldiagnostics.nl/nl/wijziging-statutaire-namen-van-onze-vennootschappen/